U 73, χρονολογικός πίνακας συμβάντων από τον Ιανουάριο του 1915 έως τον Σεπτέμβριο του 1917

(Όλες οι ημερομηνίες είναι σύμφωνα με το Νέο Διορθωμένο Ιουλιανό Ημερολόγιο)

U 73

Το υποβρύχιο U 73 του Γερμανικού Αυτοκρατορικού Ναυτικού (Deutsche Kaiserliche Marine). © Internationales Maritimes Museum Hamburg

06.01.1915

  • Μετά από παραγγελία του Γερμανικού Αυτοκρατορικού Ναυτικού (Deutsche Kaiserliche Marine) αρχίζει η κατασκευή του υποβρυχίου U-73, κλάσης UE 1, στα Αυτοκρατορικά Ναυπηγεία (Kaiserliche Werft) του Danzig της δυτικής Πρωσίας (σήμερα Πολωνία).

16.06.1915

  • Καθέλκυση του U-73.

09.10.1915

  • Μετά την παράδοση του, το U-73 τίθεται σε υπηρεσία υπό τις διαταγές του υποπλοίαρχου (Kapitänleutnant) Gustav Siess.
  • Η αποστολή του είναι η πόντιση ναρκών σε περιοχές που η διέλευση πλοίων της Entente είναι συχνή.

14. – 25.02.1916

  • Ασκήσεις και δοκιμές του πλοίου στην Βόρεια Θάλασσα.
  • Κατά την διάρκεια των ασκήσεων, στις 16.02.1915, ένα μεγάλο κύμα σαρώνει το κατάστρωμα παίρνοντας μαζί του τον αξιωματικό υπηρεσίας, ανθυποπλοίαρχο (Oberleutnant zur See) Wolff. Οι σωστικές προσπάθειες μένουν άκαρπες καθώς οι καιρικές συνθήκες δεν επιτρέπουν την έρευνα για την εύρεση του άτυχου ναυτικού.

30.03.1916

  • Το U-73, κάτω από τις διαταγές του κυβερνήτη του Kapitänleutnant Gustav Siess, αναχωρεί από το Κίελο (Γερμανία) με προορισμό την Μεσόγειο.
  • Το U-73 έχει συγκαταλεχθεί στο δυναμικό του γερμανικού στολίσκου υποβρυχίων της Μεσογείου (Deutsche U-Flotille Pola), που έχει σαν βάση του την Pola της Ίστριας (σήμερα Κροατία) και το Cattaro της Δαλματίας (σήμερα Montenegro). Περιοχές οι οποίες ανήκαν τότε στην Αυτοκρατορία της Αυστροουγγαρίας.

02.04.1916

  • Το U-73 βρίσκεται στο Helgoland, το μοναδικό ωκεάνιο νησί της Γερμανίας.
  • Το Helgoland αποτέλεσε και στους δυο παγκόσμιους πολέμους σημαντική ναυτική βάση για το Γερμανικό Πολεμικό Ναυτικό.

05.04.1916

  • Το U-73 βρίσκεται στο βόρειο άκρο των νησιών Shetland. Ένα σύμπλεγμα νησιών ανάμεσα στην Σκοτία και την Νορβηγία.

11.04.1916

  • To U-73 βυθίζει με το πυροβόλο του το βρετανικό ιστιοφόρο (μπάρκο) Inverlyon, 1.827 ΚΟΧ, στο νότιο άκρο της Ιρλανδίας.
  • Κατά την διάρκεια της βύθισης του Inverlyon, ένα μεγάλο κύμα σαρώνει από την κουβέρτα του υποβρυχίου τον ναύτη Pehrson. Ο έντονος κυματισμός και οι άσχημες καιρικές συνθήκες εμποδίζουν την διάσωση του.

17.04.1916

  • Νωρίς το πρωί, ποντίζει 12 νάρκες, σε δυο γκρουπ, μπροστά από την είσοδο του λιμανιού της Λισσαβόνας (Πορτογαλία). Ναρκοπέδιο αριθμός 15.
  • Την ίδια ημέρα βυθίζεται μετά από πρόσκρουση σε νάρκη, στο ναρκοπέδιο αυτό, το νορβηγικό πλοίο Terje Viken, 3.580 ΚΟΧ.

19.04.1916

  • Το U-73 περνά το στενό του Γιβραλτάρ εισερχόμενο στην Μεσόγειο Θάλασσα.

27.04.1916

  • Ποντίζει τα χαράματα 22 νάρκες στην είσοδο του λιμανιού της La Valetta στην Μάλτα. Ναρκοπέδιο αριθμός 17. Την ίδια ημέρα βυθίζονται, μετά από σύγκρουση με ναρκες στην περιοχή του προαναφερόμενου ναρκοπεδίου, το βρετανικό πλοίο HMS Russel, 14.200 ΚΟΧ, και η βρετανική κανονιοφόρος HMS Nasturtium, 1.250 ΚΟΧ.
  • Στις 28.04.1916 βυθίζεται, μετά από σύγκρουση σε νάρκη του ίδιου ναρκοπεδίου, το βρετανικό γιώτ Aegusa, 1.242 ΚΟΧ.

30.04.1916

  • Το U-73 φτάνει στην ναυτική βάση του Cattaro (πρώην Αυστροουγγαρία, σήμερα Monte Negro).

24.07. – 14.08.1916

  • Επχειρήσεις στο Αιγαίο Πέλαγος.

01.08.1916

  • Το U-73 ποντίζει νάρκες στον κόλπο της Θεσσαλονίκης. Ναρκοπέδιο αριθμός 19.

03.08.1916

  • Ποντίζει νάρκες στον κόλπο του Ορφανού (Στρυμονικός κόλπος). Ναρκοπέδιο αριθμός 20.
  • Τα χαράματα της ίδιας ημέρας βυθίζει με τορπίλη το βρετανικό ναρκαλιευτικό Clacton, 820 ΚΟΧ.

04.08.1916

  • Ποντίζει νάρκες στην δυτική είσοδο του κόλπου του Μούδρου, στην Λήμνο. Ναρκοπέδιο αριθμός 21.

10.08.1916

  • Βυθίζει στο Ιόνιο Πέλαγος, κατά την επιστροφή του στο Cattaro, το ιταλικό ιστιοφόρο Lorenzo Donato, 140 ΚΟΧ.

22.10. – 07.11.1916

24.10.1916

  • Ανατινάζει με εκρηκτικά, στο Ιόνιο Πέλαγος, το ελληνικό ιστιοφόρο Propontis, 700 ΚΟΧ, το οποίο ήταν φορτωμένο με τσιμέντο και ερχόταν από την Γαλλία με προορισμό το Port Said.

27.10.1916

  • Το U-73 τοποθετεί δυο ναρκοπέδια ανατολικά και δυτικά των Φλεβών στον Σαρωνικό κόλπο. Αριθμός ναρκοπεδίου 31.

28.10.1916

  • Ποντίζει 12 νάρκες στο στενό της Κέας. Αριθμός ναρκοπεδίου 32.
  • Στις 14.11.1916, το S/S Burdigala, 12.380 ΚΟΧ, ερχόμενο από Θεσσαλονίκη με κατεύθυνση την Τουλούζ, βυθίζεται, κατά πάσα πιθανότητα από νάρκη, ακριβώς στο σημείο που 18 ημέρες πριν το U-73 είχε ποντίσει το ναρκοπέδιο αριθμός 32.
  • Οι ιστορικές πηγές δίνουν δυο εκδοχές για την βύθιση του S/S Burdigala, οι μεν γαλλικές αναφέρουν τορπίλη (βλ. Auguste-Antoine Thomazi, σελ. 180), οι δε αγγλικές νάρκη (βλ. Paul G. Halpern, σελ. 253). Οι γερμανικές πηγές (βλ. Arno Spindler, 3ος τόμος, σελ. 343), θεωρούν δεδομένη την βύθιση του πλοίου από νάρκη, ο ελληνικός όμως τύπος της εποχής (βλ. εφημερίδα “Εμπρός” της 2ας και 3ης Νοεμβρίου 1916, Γρηγοριανό Ημερολόγιο) συνηγορεί υπέρ της γαλλικής εκδοχής, καθώς μας πληροφορεί ότι το πλοίο «Βορδύγαλα» εβυθίσθη στην Κέα από γερμανική τορπίλη.
  • Μία εβδομάδα αργότερα (21.11.1916) βυθίζεται στην ίδια περιοχή, το βρετανικό νοσοκομειακό πλοίο HMHS Britannic, 48.158 ΚΟΧ.

29.10.1916

  • Ποντίζει 12 νάρκες στο στενό ανάμεσα στην Μύκονο και την Τήνο. Αριθμός ναρκοπεδίου 33.
  • Στο σημείο αυτό, στις 23.11.1916, εξοκείλει το νοσοκομειακό πλοίο HMHS Braemer Castle, μετά από σύγκρουση με νάρκη, που είχε τοποθετήσει το U-73.

31.10. και 04.11.1916

  • Το U-73 εξαπoλύει μια τορπίλη στις 31.10. και μια στις 04.11.1916, ενάντια σε δύο φορτηγά πλοία χωρίς να καταφέρει να τα πλήξει.
  • Αφού χρησιμοποίησε όλα τα αποθέματα του σε τορπίλες και νάρκες, και επειδή ο Πόλεμος Εμπορίου (Guerre de course) στην επιφάνεια δεν ήταν εφικτός λόγω της συνεχούς παρουσίας αντιτορπιλικών της Entente, αναχωρεί με προορισμό το Cattaro.

07.11.1916

  • Το U-73 αγκυροβολεί στην βάση του στο Cattaro, και παραμένει εκεί για επιδιορθώσεις στις αντλίες λαδιού.

10. – 30.12.1916

  • Ναρκοθετήσεις στο Port Said και στην Αλεξάνδρεια.
  • Διεξαγωγή Πολέμου Εμπορίου (Guerre de course).

20.12.1916

  • Πόντιση 22 ναρκών σε τέσσερα γκρούπ έξω από το Port Said. Ναρκοπέδιο αριθμός 41.

21.12.1916

  • Κατά την διάρκεια του πλου από το Port Said προς την Αλεξάνδρεια, το U-73 βυθίζει με τορπίλη το βρετανικό τάνκερ Murex, 3.564 ΚΟΧ.

22.12.1916

  • Το U-73 ποντίζει 12 νάρκες έξω από το λιμάνι της Αλεξάνδρειας. Ναρκοπέδιο αριθμός 42.

23.12.1916

  • Βυθίζεται το οπλισμένο βρετανικό φορτηγό Thistleban, 4.117 ΚΟΧ, μετά από πρόσκρουση σε νάρκη στο ναρκοπέδιο αριθμός 42.
  • Κατά την διάρκεια της επιστροφής του στην βάση του, το U-73 δεν είναι σε θέση να επιτεθεί στα παραπλέοντα πλοία λόγω μηχανικής βλάβης.
  • Μετά την επιστροφή του στο Cattaro, το υποβρύχιο παραμένει αδρανές λόγω επισκευών στις μηχανές του μέχρι τον Σεπτέμβρη του 1917.

Copyright © 2009 by D. Galon and the S/S Burdigala Project Team


%d bloggers like this: