S/S Burdigala, χρονολογικός πίνακας συμβάντων

(Όλες οι ημερομηνίες είναι σύμφωνα με το Νέο Διορθωμένο Ιουλιανό Ημερολόγιο)

To

Το S/S Kaiser Friedrich, μετέπειτα S/S Burdigala, κατασκευασμένο το 1897/98, στα ναυπηγεία F. Schichau του Danzig.

27.05.1847

20.02.1857

  • Ίδρυση της ναυτιλιακής εταιρείας Norddeutscher Lloyd (NDL) από τους Hermann Henrich Meier και Eduard Crüsemann στην Βρέμη της Γερμανίας.

12.04.1861

  • Ξεκινά ο Αμερικανικός Εμφύλιος Πόλεμος, κατά την διάρκεια του οποίου οι συνολικές απώλειες ξεπέρασαν το 1.000.000 ανθρώπους. Το τέλος του πολέμου (23.06.1865), βρίσκει τις Βόρειες Πολιτείες νικητή με το 40% της εθνικής οικονομίας κατεστραμμένη. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την έλλειψη εργατικού δυναμικού, οδηγεί στο δεύτερο μεγάλο κύμα της μετανάστευσης από την Ευρώπη προς την Αμερική.

15.07.1888

  • Ο κάιζερ Φρειδερίκος ο τρίτος (Kaiser Friedrich III) πεθαίνει από καρκίνο του φάρυγγα, 99 ημέρες μετά την στέψη του. Το 1888 είναι η λεγόμενη χρονιά των τριών κάιζερ, μια και την χρονιά αυτή πέθανε ο πατέρας του Φρειδερίκου, Γουλιέλμος ο πρώτος, ο αποκαλούμενος μέγας, στέφθηκε ο Φρειδερίκος, και 99 ημέρες αργότερα, μετά τον θάνατο του, στέφθηκε κάιζερ ο γιος του Γουλιέλμος ο δεύτερος ο οποίος έμελλε να είναι και ο τελευταίος γερμανός κάιζερ.
  • Η ναυτιλιακή εταιρεία Norddeutscher Lloyd έμελλε να δώσει σε τρία από τα καράβια της τα ονόματα των προαναφερόμενων κάιζερ, με την διαδοχική σειρά που κυβέρνησαν. Το όνομα του Φρειδερίκου του τρίτου δόθηκε στο πλοίο S/S Kaiser Friedrich, το μετέπειτα S/S Burdigala.

19.09.1897

  • Το υπερωκεάνιο S/S Kaiser Wilhelm der Grosse, κατασκευασμένο από την A.G. Vulcan του Stettin για την Norddeutscher Lloyd, ξεκινά το πρώτο του ταξίδι από το Bremerhaven προς την Νέα Υόρκη. Με μέση ενδεικτική ταχύτητα τους 21,39 κόμβους, κατακτά μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα το τρόπαιο ταχύτητας, το Blue Riband, για την NDL.
  • Είναι η πρώτη φορά που γερμανική εταιρεία κερδίζει το τρόπαιο αυτό. Από την χρονιά αυτή η γερμανική ναυτιλία θα κυριαρχήσει για δέκα χρόνια στην παγκόσμια σκηνή, με κυρίαρχες εταιρείες την NDL και την HAPAG.

5.10.1897

  • Ημερομηνία καθέλκυσης του υπερωκεάνιου S/S Kaiser Friedrich, μετέπειτα S/S Burdigala, το οποίο πρόκειται να συνδράμει το S/S Kaiser Wilhelm der Grosse, κατοχυρώνοντας τα πρωτεία και την ισχύ της NDL, έναντι των άλλων ναυτιλιακών εταιρειών.
  • Η κατασκευάστρια εταιρεία, Elbinger Dampfschiffs-Reederei Ferdinand Schichau GmbH, Danzig, έχει δόσει στο  S/S Kaiser Friedrich τον αριθμό ναυπήγησης 587.

12.05.1898

  • Ημερομηνία αποπεράτωσης όλων των εργασιών.
  • Το S/S Kaiser Friedrich ταξιδεύει από το Danzig στο Bremerhaven, το λιμάνι της Norddeutscher Lloyd. Κατά την διάρκεια του ταξιδιού, το πλοίο ελέγχετε από τους μηχανικούς της NDL οι οποίοι διαπιστώνουν ότι δεν εκπληρεί τις προδιαγραφές που έθεσε η παραγγελιοδόχος εταιρεία στον κατασκευαστή.
  • Η NDL αρνείται την παραλαβή του πλοίου από την κατασκευάστρια εταιρεία F. Schichau GmbH, μιας από τις γνωστότερες ναυπηγικές εταιρείες της εποχής της, αλλά δέχεται να το εντάξει με επιφύλαξη, δοκιμαστικά, στον στόλο της.

07.06.1898

  • Το S/S Kaiser Friedrich ξεκινά με κυβερνήτη τον αρχικαπετάνιο της NDL, Ludwig A. Störmer, το πρώτο υπερατλαντικό του ταξίδι κάτω από την σημαία της Norddeutscher Lloyd, από το Bremerhaven για την Νέα Υόρκη, μέσω Southampton.

16.06.1898

  • Άφιξη στην Νέα Υόρκη με μεγάλη καθυστέρηση, γεγονός που θα οδηγήσει την  NDL σε καινούργια διαμάχη με την κατασκευάστρια εταιρεία F. Schichau GmbH.

25.07.1898

  • Το S/S Kaiser Friedrich αναχωρεί, χωρίς επιβάτες, για την Ευρώπη.
  • Αμέσως μετά την άφιξη του ακυρώνονται από την NDL τα δυο προγραμματισμένα του ταξίδια και στέλνεται, για κατασκευαστικές αλλαγές, στην F. Schichau με σκοπό να αυξηθεί η ταχύτητα του. Μετά την αποπεράτωση των εργασιών το πλοίο ξαναπαραδίδεται στην πλοιοκτήτρια εταιρεία στις 4 Σεπτεμβρίου του ίδιου χρόνου.

14. 09.1898

  • Το S/S Kaiser Friedrich αναχωρεί για το δεύτερο υπερατλαντικό του ταξίδι, φτάνοντας στην Νέα Υόρκη στις 21 Σεπτεμβρίου. Η διάρκεια του ταξιδιού ήταν 6 ημέρες και 12 ώρες, με ενδεικτική ταχύτητα 19-20 κόμβους. Η ταχύτητα του, και στο ταξίδι αυτό, δεν φτάνει τους από την F. Schichau υποσχόμενους 22 κόμβους.
  • Στα επόμενα τρία ταξίδια (20.10.1898, 25.11.1898, 16.12.1898, ημερομηνίες κατάπλου του S/S Kaiser Friedrich στην Νέα Υόρκη), η ταχύτητα του πλοίου παραμένει στα ίδια επίπεδα.
  • Μετά το τελευταίο του ταξίδι, τον Δεκέμβρη του 1898, το πλοίο επιστρέφει στην Ευρώπη όπου πραγματοποιούνται και πάλι κατασκευαστικές αλλαγές, με σκοπό το S/S Kaiser Friedrich να φτάσει την συμφωνημένη ταχύτητα των 22 κόμβων.
  • Εκτός από την εγκατάσταση καινούργιων αεραντλιών στον χώρο των μηχανών και των λεβητοστάσιων, επιμηκύνονται τα φουγάρα του πλοίου, κατά 4,5 μέτρα, με αποτέλεσμα να αλλάξει αισθητά η εμφάνιση του.

05.03.1899

  • Με την έναρξη της νέας σαιζόν το πλοίο ξεκινά από το Southampton για την Νέα Υόρκη.
  • Ο διάπλους, ο οποίος κράτησε 7 ημέρες και 40 λεπτά, λόγω απώλειας δυο πτερυγίων από τις προπέλες, εξανεμίζει και τις τελευταίες ελπίδες, ότι το S/S Kaiser Friedrich με τις νέες αλλαγές θα ήταν σε θέση έστω και να πλησιάσει το όριο των 22 κόμβων.
  • Το πλοίο πραγματοποιεί οκτώ ακόμα ταξίδια κάτω από την σημαία της NDL, στην γραμμή Βρέμη – Νέα Υόρκη. Το γρηγορότερο, από τα ταξίδια αυτά, ήταν 6 ημέρες, 22 ώρες και 30 λεπτά, γεγονός το οποίο κατατάσσει οριστικά το πλοίο στην κατηγορία της κλάσης των 19 κόμβων.

27.06.1899

  • Με την αναχώρηση του S/S Kaiser Friedrich από την Νέα Υόρκη, η NDL, έχοντας εξαντλήσει κάθε υπομονή, παίρνει την οριστική απόφαση να επιστρέψει το πλοίο στην κατασκευάστρια εταιρεία F. Schichau GmbH.
  • Ένας πολύχρονος δικαστικός αγώνας αρχίζει ανάμεσα στις δυο εταιρείες τον οποίο θα κερδίσει στο τέλος, το 1908, η NDL.

21.07.1899

  • Το πλοίο καταχωρείται στο Νηολόγιο του Αμβούργου φέροντας σαν πλοιοκτήτρια εταιρεία την Ferdinand Schichau GmbH.

02.10.1899

  • Τον S/S Kaiser Friedrich, νοικιασμένο από την HAPAG, ξεκινά το πρώτο του ταξίδι, κάτω από την σημαία της Hamburg-Amerika Linie, ταξιδεύοντας από το Αμβούργο στην Νέα Υόρκη, μέσω Southampton.
  • Φτάνοντας στο τέλος του ταξιδιού εξοκείλει στις ακτές του New Jersey, χωρίς όμως να πάθει ζημιές.
  • Μετά από ένα δεύτερο ταξίδι, στην ίδια διαδρομή, το πλοίο επιστρέφει στην Ευρώπη (16.11.1899) και παραμένει στο Αμβούργο όπου πραγματοποιούνται επισκευές, στα ναυπηγεία Blohm & Voss, με σκοπό την αύξηση του αριθμού των ενδιαιτούντων επιβατών και της μεταφορικής ικανότητας του.

30.03.1900

  • Με την αρχή της νέας ταξιδιωτικής σαιζόν, το πλοίο ξεκινά από το Southampton για την Νέα Υόρκη, όπου φθάνει στις 4 Απριλίου του 1900.
  • Είναι η αρχή της πιο επιτυχημένης και σταθερής περιόδου του S/S Kaiser Friedrich.
  • Μέσα στους επόμενους εφτά μήνες το πλοίο πραγματοποιεί οχτώ ολοκληρωμένα υπερατλαντικά ταξίδια, Ευρώπη-Αμερική με επιστροφή.

30.06.1900

  • Η άφιξη του στην αποβάθρα της HAPAG, στην περιοχή Hoboken, συμπίπτει με την μεγάλη καταστροφική πυρκαγιά του Hoboken – New Jersey, όπου βρισκόταν και η αποβάθρα της NDL. Στην επιχείρηση της διάσωσης συμμετέχει και το S/S Kaiser Friedrich.

04.07.1900

  • Το καινούργιο πλοίο της HAPAG, S/S Deutschland, κατά την διάρκεια του παρθένου του ταξιδιού, κατακτά, με μέση ενδεικτική ταχύτητα τους 22,42 κόμβους, το  Blue Riband, εκτοπίζοντας την ναυαρχίδα της NDL, το S/S Kaiser Wilhelm der Grosse.
  • Το γεγονός αυτό σηματοδοτεί την δυναμική είσοδο της HAPAG στην ανώτατη κλάση της υπερατλαντικής ναυτιλίας και το τέλος της ενοικίασης του S/S Kaiser Friedrich.

19.10.1900

  • Το S/S Kaiser Friedrich διανύει για τελευταία φορά τον Ατλαντικό κάτω από σημαία γερμανόκτητης ναυτιλιακής εταιρείας.
  • Με την άφιξη του στο Αμβούργο επιστρέφεται στους ιδιοκτήτες του, την εταιρεία F. Schichau GmbH και παραμένει για 12 περίπου χρόνια στον Έλβα, περιμένοντας αγοραστή.

27.05.1910

  • Η νεοϊδρυθείσα ναυτιλιακή εταιρεία Société d´ Etudes de Navigation, καταθέτει πρόταση στην γαλλική κυβέρνηση με το αίτημα να αναλάβει την ταχυδρομική υπηρεσία ανάμεσα στην Γαλλία και την νότια Αμερική.

31.12.1911

  • Το γαλλικό κοινοβούλιο εγκρίνει την σύμβαση ανάθεσης της ταχυδρομικής υπηρεσίας στην Société d´ Etudes de Navigation.

08.02.1912

  • Η Société d´etudes de Navigation, αλλάζει το όνομα της σε Compagnie de Navigation Sud-Atlantique, με κεφάλαιο 15.000.000 γαλλικών φράγκων.
  • Οι βασικοί μέτοχοι της εταιρείας είναι τραπεζίτες και εφοπλιστές, ανάμεσα τους διακρίνονται οι Andre Berthelot, Cyprien Fabre, Alfred Fraissinet, Comte Arrnand, Pellerin de la Touche και Hubert Giraud.

01.05.1912

  • Η Compagnie de Navigation Sud-Atlantique, αγοράζει το S/S Kaiser Friedrich έναντι του ποσού των 4.000.000 γαλλικών φράγκων το οποίο αναλογεί στο 1/3 της αξίας του πλοίου.
  • Πριν παραδοθεί το πλοίο στον καινούργιο του ιδιοκτήτη, περνά από γενική επισκευή στα ναυπηγεία Blohm & Voss του Αμβούργου, όπου ανάμεσα στις άλλες εργασίες πραγματοποιείται και αλλαγή των λεβιτών του πλοίου.
  • Μετά την αποπεράτωση των εργασιών, το πλοίο, κάτω από το καινούργιο του όνομα S/S Burdigala και με γαλλική σημαία, ταξιδεύει στο Bordeaux, το λιμάνι της Cie Sud-Atlantique.

26.09.1912

  • Με ένα πολυτελές δείπνο επί του πλοίου, στο Bordeaux, γιορτάζεται η ένταξη του S/S Burdigala στον στόλο της Cie de Navigation Sud-Atlantique.

05.10.1912

  • Το S/S Burdigala ξεκινά το πρώτο του ταξίδι, με γαλλική σημαία, από το Bordeaux στο Buenos Aires, με ενδιάμεσους σταθμούς την Λισσαβόνα, το Dakar της Σενεγάλης, το Rio de Janeiro, το Santos, και το Montevideo, στον Rio de la Plata.
  • Kατά την διάρκεια της επιστροφής του, το πλοίο αντιμετωπίζει μηχανικά προβλήματα που το οδηγούν, αμέσως μετά την άφιξη του στο Bordeaux,  στο νεώριο για εκτεταμένες επισκευές.

10.11.1912

  • Το S/S Burdigala ξεκινά το δεύτερο του ταξίδι κάτω από την σημαία της Sud-Atlantique.
  • Το πλοίο παραμένει σε αυτή την γραμμή, για έναν περίπου χρόνο, χωρίς να συμβεί κάτι αξιόλογο. Το μόνο πρόβλημα ήταν η προσάραξη του στην αμμώδη ακτή του ποταμού Garonne, στο λιμάνι του Bordeaux, μετά την ρήξη των ρεμέτζων του.

01.11.1913

  • Το νεοναυπηγηθέν πλοίο S/S Lutetia ξεκινά το πρώτο του ταξίδι, κάτω από την σημαία της Sud-Atlantique, προς την νότια Αμερική.

29.11.1913

  • Το αδελφό πλοίο του S/S Lutetia, το S/S Gallia, εντάσσεται στην ίδια γραμμή .
  • Το S/S Burdigala αποσύρεται, λόγω της μεγάλης του κατανάλωσης σε γαιάνθρακα και λόγω αναγκαίων επισκευών, και παραμένει παροπλισμένο στο λιμάνι του Bordeaux μέχρι τις αρχές του πρώτου παγκοσμίου πολέμου.

28.06.1914

  • Δολοφονείται στο Σαράγιεβο ο διάδοχος του αυστροουγγρικού θρόνου, Franz Ferdinand.
  • Για την δολοφονία θεωρείται υπεύθυνη η εθνικιστική σερβική οργάνωση “Μαύρη Χειρ“.

28.07.1914

30.07.1914

  • Η Ρωσία τάσσεται σαν σύμμαχος στο πλευρό της Σερβίας.

01.08.1914

  • Το Γερμανικό Ράιχ τάσσεται στο πλευρό της Αυστροουγγαρίας και κηρύσσει γενική επιστράτευση.

03.08.1914

  • Η Γαλλία κηρύσσει γενική επιστράτευση.
  • Ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος έχει αρχίσει.

10.08.1914

  • Τα γερμανικά πολεμικά πλοία SMS Goeben και SMS Breslau, καταδιωκόμενα από το βρετανικό πολεμικό ναυτικό, καταπλέουν στην Κωνσταντινούπολη και τάσσονται οικειοθελώς στον οθωμανικό στόλο, λαμβάνοντας τα ονόματα Yavuz Sultan Selim το πρώτο, και Midilli (Μυτιλήνη) το δεύτερο.

18.08.1914

  • Το S/S Burdigala επιτάσσεται από την γαλλική κυβέρνηση και εντάσσεται, σαν βοηθητικό καταδρομικό (Croiseur Auxiliaire), στο γαλλικό πολεμικό ναυτικό. Πρόκειται να χρησιμοποιηθεί σαν μεταγωγικό μεταφοράς στρατευμάτων ανάμεσα στην ναυτική βάση της Toulon και την Θεσσαλονίκη.

27.09.1914

  • Η οθωμανική κυβέρνηση κλείνει τα στενά των Δαρδανελίων, αποκόπτοντας την θαλάσσια πρόσβαση των συμμαχικών δυνάμεων, της Entente (Αντάντ στα ελληνικά), προς τον σύμμαχο της, την Ρωσία.

29.10.1914

  • Ο οθωμανικός στόλος, κάτω από τις διαταγές του Γερμανού ναυάρχου Wilhelm Suchon, επιτίθεται στις ναυτικές βάσεις του ρωσικού στόλου της Μαύρης Θάλασσας, στις πόλεις Οδυσσό και Σεβαστούπολη.

09.11.1914

  • Το S/S Burdigala βρίσκεται στην Toulon όπου αρχίζει η επιβίβαση του 14ου τάγματος, του 2ου συντάγματος των Zouaves (14e Bataillon du 2e Régiment de Zouaves). Πρόκειται για το τάγμα που θα πάρει μέρος στις μάχες του Στρυμόνα (Struma, 18-20.8.1916), καθώς και στην κατάληψη της Bitola (Μοναστήρι – Βουλγαρία) τον Νοέμβριο του 1916. Οι Zouaves ήταν επίλεκτο σώμα μισθοφόρων, του γαλλικού στρατού, το οποίο στελεχωνόταν στην αρχή της δημιουργίας του από στρατιώτες φυλών της Αλγερίας. Οι κύριες διαφορές των Zouaves, με τον υπόλοιπο γαλλικό στρατό, συμπυκνωνόταν στην πολεμική παράδοση των Zouaves, καθώς και στον τρόπο ντυσίματος των τελευταίων ο οποίος είχε σαν κύρια χαρακτηριστικά την βράκα και το φέσι.

12.11.1914

15.11.1914

  • Το S/S Burdigala αποβιβάζει στην Θεσσαλονίκη το 14 τάγμα, του 2ου συντάγματος των Zouaves.

19.02.1915

  • Ξεκινά η μάχη της Καλλίπολης (Gallipoli) κατά την οποία θα χαθούν, μέχρι το τέλος των εχθροπραξιών (09.01.1916), πάνω από 250.000 άνδρες και από τις δυο αντιμαχόμενες πλευρές.
  • Σκοπός της Entente είναι η κατάληψη της χερσονήσου της Καλλίπολης, ο έλεγχος των Δαρδανελίων, και στην συνέχεια η προώθηση των συμμαχικών δυνάμεων της προς την Κωνσταντινούπολη.

25.04.1915

  • Το γερμανικό υποβρύχιο U 21, κάτω από τις διαταγές του κυβερνήτη Otto Hersing, ξεκινά από το Wilhelmshaven με προορισμό την Μεσόγειο, η οποία βρισκόταν μέχρι τότε κάτω από τον απόλυτο έλεγχο της Entente. Είναι το πρώτο γερμανικό υποβρύχιο που περνώντας τα στενά του Γιβραλτάρ, εισέρχεται στην Μεσόγειο.

13.05.1915

  • Το U 21 φτάνει στην αυστροουγρική βάση του Cattaro (Δαλματία), διασπώντας τον γαλλικό αποκλεισμό των στενών του Otranto στην Αδριατική.

20.05.1915

  • Το U 21 ξεκινά από το Cattaro με προορισμό την Κωνσταντινούπολη. Κατά την διάρκεια του ταξιδιού βυθίζει τα βρετανικά πολεμικά πλοία HMS Triumph και HMS Majestic (27.5.1915). Είναι οι πρώτες απώλειες της Entente από γερμανικό υποβρύχιο στην Μεσόγειο.

23.05.1915

  • Η Ιταλία κηρύσσει τον πόλεμο στην Αυστροουγγρική Αυτοκρατορία.

05.06.1915

  • Το U 21, διασπώντας τον ναυτικό αποκλεισμό της Entente στα Δαρδανέλια, φτάνει στην Κωνσταντινούπολη.
  • Η επιτυχής διεξαγωγή του υποβρυχίου πολέμου και η διάσπαση του ναυτικού αποκλεισμού της Entente από το U 21, σηματοδοτεί την αρχή του υποβρυχίου πολέμου στην Μεσόγειο.
  • Αμέσως μετά την επιτυχή αποστολή του U 21, δημιουργείται η μεσογειακή φλοτίλλα υποβρυχίων με βάση την Pola της Ίστριας, στην Αδριατική (U-Bootflottille Pola).

06.10.1915

  • Η Βουλγαρία επιτίθεται εναντίων της Σερβίας.

10.10.1915

  • Το S/S Burdigala αναχωρεί με το 242 σύνταγμα πεζικού (242éme Régiment d´Infanterie) από την Toulon, το οποίο αποβιβάζει στην Θεσσαλονίκη στις 21.10.1915. Πρόκειται για το σύνταγμα που θα λάβει μέρος στην κατάληψη της Bitola (Μοναστήρι – Βουλγαρία) τον Νοέμβριο του 1916.

14.10.1915

  • Η Βουλγαρία κηρύσσει τον πόλεμο στις ενωμένες δυνάμεις της Entente.
  • Μέχρι τον Δεκεμβρίο του ίδιου χρόνου, οι αυστροουγγρικές, γερμανικές και βουλγαρικές δυνάμεις, καταλαμβάνουν ολόκληρη την Σερβία.

07.11.1915

  • Το S/S Burdigala βρίσκεται στην Μασσαλία.

09.11.1915

  • Το S/S Burdigala αναχωρεί από την Toulon με τμήματα του 2ου συντάγματος των Zouaves, το γενικό επιτελείο και το τρίτο τάγμα CHR (Compagnie Hors-Rang), τα οποία αποβιβάζει στην Θεσσαλονίκη στις 21.11.1915.

09.01.1916

  • Οι τελευταίες βρετανικές μονάδες εγκαταλείπουν την χερσόνησο της Καλλίπολης.
  • Η προσπάθεια της Entente να καταλάβει τα Δαρδανέλια έχει αποτύχει.

21.02.1916

  • Ξεκινά η μάχη του Verdun η οποία θα στοιχίσει, μέχρι το τέλος της (18.12.1916), την ζωή σε 700.000 Γερμανούς και Γάλους στρατιώτες.

30.03.1916

  • Το γερμανικό υποβρύχιο U-73, κάτω από τις διαταγές του κυβερνήτη του Kapitänleutnant Gustav Siess, αναχωρεί από το Κίελο (Γερμανία) με προορισμό την Μεσόγειο.
  • Αποστολή του είναι η ναρκοθέτηση των περιοχών όπου υπάρχει ανεπτυγμένη κίνηση πλοίων της Entente.
  • Το U-73 συγκαταλέγεται στο δυναμικό του στολίσκου υποβρυχίων που έχει σαν βάση του την Pola (Ίστρια) και το Cattaro (Δαλματία), περιοχές οι οποίες ανήκαν τότε στην Αυτοκρατορία της Αυστροουγγαρίας.

31.05.1916

  • Λαμβάνει χώρα η ναυμαχία του Skagerrak (Ναυμαχία της Γιουτλάνδης) όπου συγκρούεται ο βρετανικός με τον γερμανικό στόλο.

01.07.1916

  • Ξεκινά η μάχη του Somme η οποία, μέχρι την διακοπή της (18.11.1916), στοιχίζει την ζωή σε περισσότερους από 1.000.000 Βρετανούς, Γάλους και Γερμανούς στρατιώτες. Θεωρείται η πιο πολύνεκρη μάχη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η οποία πέρα από τις τεράστιες απώλειες δεν προσέφερε καμμιά σημαντική αλλαγή στην στρατιωτική υπεροχή κανενός εκ΄ των αντιπάλων.

01.08.1916

  • Το γερμανικό υποβρύχιο U-73, τοποθετεί νάρκες έξω από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Δυο ημέρες αργότερα βυθίζει με τορπίλη το βρετανικό ναρκαλιευτικό HMS Clacton, στον κόλπο του Ορφανού (Στρυμονικός κόλπος).

27.08.1916

  • Η Ρουμανία κηρύσσει τον πόλεμο στην Αυστροουγγαρία.

28.08.1916

  • Η Ιταλία κηρύσσει τον πόλεμο στο Γερμανικό Ράιχ.

03.09.1916

  • Το S/S Burdigala και το S/S Mustapha II, αναχωρούν από την Toulon για την Θεσσαλονίκη με το 35 σύνταγμα αποικιακού πεζικού (35éme Régiment d´Infanterie Coloniale).

08.09.1916

  • Άφιξη των δυο πλοίων στην Θεσσαλονίκη.

13.09.1916

26.09.1916

  • Η Προσωρινή Κυβέρνηση αποβιβάζεται στην Θεσσαλονίκη. Η Ελλάδα παραμένει μόνο τυπικά ενιαίο σώμα, καθώς έχει διαιρεθεί στο κράτος των Αθηνών και στο κράτος της Θεσσαλονίκης, οι οικονομικές συναλλαγές γίνονται με γαλλικό αντί ελληνικού νομίσματος.

09.10.1916

  • Οι δυνάμεις της Entente στηρίζουν την Προσωρινή Κυβέρνηση στην Θεσσαλονίκη, με πρωθυπουργό τον Ελευθέριο Βενιζέλο.
  • Σκοπός της Entente είναι να αποδυναμώσει τον γερμανόφιλο βασιλιά Κωνσταντίνο τον Α΄, η σύζυγος του οποίου (Βασίλισσα Σοφία) είναι αδερφή του κάιζερ Γουλιέλμου του δευτέρου της Γερμανίας.

10.10.1916

  • Μετά από επιθυμία του βασιλιά Κωνσταντίνου Α΄ για την δημιουργία κυβέρνησης, ο Σπυρίδων Λάμπρος γίνεται πρωθυπουργός, για να παραιτηθεί στις 5 Φεβρουαρίου 1917.

11.10.1916

  • Η ελληνική κυβέρνηση των Αθηνών παραχωρεί στην Entente ένα μέρος του ελληνικού πολεμικού στόλου.

22.10.1916

  • Το υποβρύχιο U-73 αναχωρεί από το Cattaro με στόχο την πόντιση ναρκοπεδίων στον Σαρωνικό κόλπο, στο κανάλι της Κέας και στο στενό Τήνου-Μυκόνου.

27.10.1916

  • Το U-73 τοποθετεί δυο ναρκοπέδια ανατολικά και δυτικά των Φλεβών στον Σαρωνικό κόλπο. Αριθμός ναρκοπεδίου 31.

28.10.1916

  • Το U-73 ποντίζει 12 νάρκες στο στενό της Κέας. Αριθμός ναρκοπεδίου 32.

29.10.1916

  • Το U-73 ποντίζει 12 νάρκες στο στενό ανάμεσα στην Μύκονο και στην Τήνο. Αριθμός ναρκοπεδίου 33.

31.10.1916

  • Βυθίζεται κοντά στην νήσο Φλέβες το ελληνόκτητο εμπορικό πλοίο Α/Π Κική Ησαΐα (2.993 ΚΟΧ, Γ. Ησαΐας και Κ. Ζαλοκώστας), ακριβώς στην περιοχή που στις 27 Οκτωβρίου 1916, το U 73 είχε ποντίσει το ναρκοπέδιο αριθμός 31.

07.11.1916

  • Το U-73 αγκυροβολεί στην βάση του στο Cattaro, και παραμένει εκεί για επιδιορθώσεις στις αντλίες λαδιού.

14.11.1916

  • Το S/S Burdigala, ερχόμενο από Θεσσαλονίκη με κατεύθυνση την Toulon, βυθίζεται από τορπίλη ή νάρκη στο κανάλι της Κέας, ακριβώς μια εβδομάδα πριν την βύθιση του HMHS Britannic.
  • Χάρη στις ενέργειες του κυβερνήτη, Commandant Rolland, του αξιωματικού Mercier και του μηχανικού Richard, οι απώλειες κατά την βύθιση ήταν ελάχιστες.
  • Οι ιστορικές πηγές δίνουν δυο εκδοχές για την βύθιση του S/S Burdigala, οι μεν γαλλικές αναφέρουν τορπίλη (βλ. Auguste-Antoine Thomazi, σελ. 180), οι δε αγγλικές νάρκη (βλ. Paul G. Halpern, σελ. 253). Οι γερμανικές πηγές (βλ. Arno Spindler, 3ος τόμος, σελ. 343), θεωρούν δεδομένη την βύθιση του πλοίου από νάρκη. Ο ελληνικός τύπος της εποχής (βλ. εφημερίδα Εμπρός της 2ας και 3ης Νοεμβρίου 1916, Γρηγοριανό Ημερολόγιο) συνηγορεί υπέρ της γαλλικής εκδοχής, καθώς μας πληροφορεί ότι το πλοίο «Βορδύγαλα» εβυθίσθη στην Κέα από γερμανική τορπίλη.

21.11.1916

  • Βυθίζεται το νοσοκομειακό πλοίο HMHS Britannic, μετά από σύγκρουση με νάρκη που είχε τοποθετήσει στο κανάλι της Κέας το γερμανικό υποβρύχιο U-73.

23.11.1916

  • Εξοκείλει το νοσοκομειακό πλοίο HMHS Braemar Castle, μετά από σύγκρουση με νάρκη, που είχε τοποθετήσει το γερμανικό υποβρύχιο U-73, στο στενό Τήνου-Μυκόνου.

25.11.1916

  • Η κυβέρνηση Βενιζέλου κηρύσσει τον πόλεμο στο Γερμανικό Ράιχ.

19.12.1916

  • Αναγνωρίζεται η κυβέρνηση Βενιζέλου, σαν η κύρια ελληνική κυβέρνηση, από την Entente

Copyright © 2009 by D. Galon and the S/S Burdigala Project Team


%d bloggers like this: